Kecskemét - Főtér

Élő kép: Kecskemét, Kossuth tér
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Get Adobe Flash player
Hirdetés

Get Adobe Flash player

Hirdetés
Get Adobe Flash player
Samu naplója
Hirdetés
Hirdetés
RSS csatorna E-mail küldése Kezdőlap beállítása
Kezdőlap Naptár ikon Naptár ikon
Kecskemét: 9 C°
max 11 C°, min 5 C°

5 km/hÉszaki szél, eső
Aktuális Híradó MTVA műsorkészítő

Kezdőlap » Közélet
h i r d e t é s

Autósok figyelem! Fokozott kátyúveszély az utakon!

| Feltöltés időpontja:
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. fokozott óvatosságra kéri az autósokat, mert az elmúlt hetek igen csapadékos időjárása, illetve a nappali fölmelegedések és az éjszakai fagyok miatt megnőtt a kátyúk száma az állami közúthálózaton. A társaság minden gépe és valamennyi munkatársa az utakon dolgozik, de a változékony téli időjárás miatt a betömött és az újonnan keletkezett kátyúk közötti arány negatív.

Az elmúlt hetek csapadékos és igen változékony téli időjárása jelentősen kedvezett a kátyúképződésnek, illetve a burkolatállapotok romlásának. Ugyanis a fagyási és olvadási ciklusok gyakori váltakozásának köszönhetően az elöregedett burkolatú 30 ezer kilométeres közúthálózaton könnyebben keletkeznek úthibák. Sok esetben a nappali plusz hőmérsékletek esetén a csapadék, illetve a víz beszivárog a burkolat repedéseibe, éjszakánként pedig megfagy, ezen periódus folyamatos váltakozásának eredményeként pedig megnő a kátyúk száma a közutakon.

Jelenleg a cég kapacitásait nagymértékben lekötik a hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkálatok, ugyanakkor télen is, amennyiben az időjárás is engedi, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. 77 üzemmérnökségének egy-egy brigádja – tartósan 0 fok felett és száraz idő esetén – folyamatosan végez kátyúzási munkákat. A társaság ilyenkor úgynevezett hideg kátyúzást tud alkalmazni, ami kevésbé tartós, mint a meleg aszfalttal történő javítás. A kátyúzási munkákat mindig ütemezetten végzi a közútkezelő, a balesetveszélyes kátyúkat a lehető legrövidebb időn belül kijavítják, a többi kátyú megszüntetését pedig ütemterv szerint végzik, a főútvonalakon és a forgalmasabb útszakaszokon lévő kátyúk megszüntetése elsőbbséget élvez. Tartósan kedvezőtlen időjárás esetén ugyanakkor előfordulhat, hogy egy-egy kátyú ugyanazon a télen többször is kipereg az elöregedett burkolatú úthálózaton, így azt újra és újra be kell tömni. Különösen igaz ez azokon az utakon, amelyeken nagy tehergépjárművek közlekednek, mert az ezek nyomán keletkező rezgések és repedések mindig újabb támadási felületet adnak a víznek és a fagynak.

A keletkezett kátyúkat tehát folyamatosan javítja a Magyar Közút Nonprofit Zrt, de sok helyen táblákkal kell felhívniuk a figyelmet egy-egy nagyobb kátyúra vagy rosszabb útszakaszra addig, amíg a javítást el tudják végezni. A kátyús vagy kátyúsodásnak különösen kitett útszakaszokon, azaz ott, ahol a burkolatok öregek és a kopóréteg sérült, a cég szakemberei sebességkorlátozást rendelnek el. A társaság ezúton is szeretné felhívni a közlekedők figyelmét, hogy nem kint felejtett táblákról van szó, hanem arról, hogy a biztonságos közlekedés feltételei időszakosan csak a sebességkorlátozások betartásával teremthetők meg.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2010 december végéig közel 96 ezer tonna kátyúzó anyagot használt fel, a javítási munkákra közel 7,5 milliárd forintot költött. A november 10-e óta tartó téli üzemeltetési időszak alatt ebből több mint 520 millió forintot költött a társaság kátyúzásra.